Om de verkeersveiligheid te verhogen en de positie van de fietser te verbeteren heeft de gemeenteraad besloten de Touwlaan opnieuw in te richten. De maximumsnelheid op de Touwlaan wordt verlaagd naar 30 km per uur. Door het versmallen van de rijbaan naar 5.20 meter wordt de snelheid van het gemotoriseerd verkeer afgeremd. Het college had aan de raad een rapport toegezonden van een onafhankelijk adviesbureau over de kwaliteit van de bomen op de Touwlaan. Daaruit bleek onweerlegbaar dat 75% van de bomen van een matige tot slechte kwaliteit is en vervangen dient te worden.
In de nieuwe situatie moest een duurzame groeiplaats in gericht worden voor de nieuw te planten bomen. In dit geval zijn wortelgeleiding en beluchting de twee belangrijkste dingen waar rekening mee gehouden moet worden. Om een goede beluchting voor de boomwortels te waarborgen is er gebruik gemaakt van het GBU Arborvent Systeem. Deze zeer open buis (minimaal 45% geperforeerd) zorgt voor een onbelemmerde luchtstroom van en naar de boomwortels. Tevens is het belangrijk dat de boomwortels de gewenste kant op groeien. Ze moeten zorgen voor een goede toevoer van voedingsstoffen naar de bomen en voor een stabiele basis zodat de bomen niet om zullen waaien. Dit is gerealiseerd met de RootTex wortelfolie. Deze zorgt ervoor dat de boomwortels geen schade aan kunnen richten aan de omliggende verhardingen. Dit geeft na verloop van tijd een flinke besparing op de onderhoudskosten.