De Metropoolregio Rotterdam Den Haag werkt hard aan de verbetering van het openbaar vervoer. Het project Hoekse Lijn is daarin de komende jaren de grootste investering. Het bestaande tracé tussen Schiedam en Hoek van Holland zal een metamorfose ondergaan: van een gewone spoorlijn naar een moderne metro. Aan het eind van de lijn, in Hoek van Holland, wordt een kleine kilometer nieuw spoor aangelegd met een nieuw station ‘Hoek van Holland Strand’. Op het hele tracé wordt het bestaande treinspoor verwijderd en nieuw spoor voor de metro aangelegd.
Op de minder draagkrachtige ondergrond wordt het door Tensar, speciaal voor funderingsmateriaal met een grote diameter ontwikkelde TriAx TX190L-GN aangebracht. De combinatie van Tensar TriAx geogrid en TenCate Polyfelt TS65 vlies wordt door Tensar samengebracht tot een geocomposiet voor een ideaal gescheiden mechanische gestabiliseerde ballast-laag. In totaal levert Joosten Kunststoffen ca. 71.000 m² Tensar TriAx TX190L-GN langs grote delen van het traject.
Door TriAx TX190L-GN aan te brengen onder de dikke laag spoorballast kan het hoekige granulaat in het vormvaste geogrid haken (interlock), waardoor de ballast wordt opgesloten en ontstaat een versterkte draagkrachtige fundering voor het spoor. De gestabiliseerde ballast-constructie heeft door de toegenomen stijfheid en opsluiting een betere belastingverdeling. Hierdoor worden zettingen, als gevolg van de dynamische belasting, geminimaliseerd en zullen er minder onderhoudswerkzaamheden hoeven te worden verricht.
TriAx TX190L-GN is direct op de geëgaliseerde ondergrond uitgerold, waar vervolgens meteen het ballastmateriaal op gestort kon worden. Deze snelle manier van werken draagt bij aan het behalen aan de strakke planning voor deze enorme operatie.