In de zomer van 2017 zijn de werkzaamheden voor de grootschalige renovatie van de Maastunnel gestart. Om de aangetaste betonconstructie van Nederlands eerste afgezonken tunnel in orde te maken wordt de onderste vloer herstelt en de rijvloer vervangen.
Tijdens de renovatie komt met (klein) puin vervuild water vrij door de sloopwerkzaamheden. Dit water kan niet ongefilterd op de Maas geloosd worden. Daarnaast moet het water opgevangen worden voordat het vanaf zo’n 20 meter diepte omhoog gepompt wordt.
Om het water te filteren is een bezinkstraat aangelegd in een gang onder de rijbaan. De straat bestaat uit 7 delen die met een iets verlaagt schot gescheiden worden. Aan de kopse kant stroomt het water het eerste compartiment in waar de vervuiling naar de bodem zakt en door het schot wordt tegengehouden. Door het afschot stroomt het water door naar het volgende compartiment waar dit proces zich herhaald tot het laatste compartiment. Van hieruit wordt het water naar de oppervlakte gepompt om na een laatste keer filteren in de Maas te worden geloosd.
De 140 meter lange bak is opgebouwd uit een houten frame dat bekleed is met een 1,0 millimeter dik PVC folie. Onder het folie is een Polyfelt TS50 beschermvlies van TenCate aangebracht om het folie te beschermen tegen de ruwe betonvloer.
De logistieke uitdaging zat in de aanvoer het materiaal voor de bezinkstraat; de gang waarin het bassin gebouwd werd is lastig toegankelijk. De kortste route naar de gang is via een putdeksel van ongeveer 70 centimeter doorsnede in de rijbaan in de buis erboven. Om het foliepakket door het gat te kunnen krijgen is het opgedeeld in 7 prefab stukken die ter plaatse aan elkaar werden gelast.