ProRail verbetert de spoorverbinding tussen Zevenaar en Didam. Tussen Zevenaar en Didam komt een tweede spoor en gaan de treinen met een hogere snelheid rijden. Dat betekent kortere reistijden en een betere aansluiting. Reizigers hebben straks meer tijd om over te stappen in Arnhem en minder kans op vertragingen.
Over een lengte van 4,5 kilometer werkt Strukton Rail aan de verbreding van het spoor en de aanleg van het onderhoudspad. Op een gedeelte (430 meter) van het trajact is geen ruimte voor een talud. Hier is gekozen voor een actieve gewapende grondconstructie met een schanskorf bekleding als afwerking.
Joosten Concepts partner Geologics maakte de berekeningen en het ontwerp voor de constructie. Partners Molhoek-CCT en Schanskorvenmontage voeren het werk uit.
Bijzonder is de koppeling tussen de schanskorven en de geogrids van Tensar. De bodkin verbinding met een kunststof staaf zorgt voor een ononderbroken trekkracht over de volle lengte van de schanskorven. Zo wordt er een trekvaste verbinding gecreëerd tussen de schanskorven en de gewapende grondconstructie waardoor de schanskorven tot in lengte der jaren visueel strak en recht blijven.
Naast het materiaal voor de gewapende grondconstructie levert Joosten Kunststoffen Tensar TriAx TX190L-GN, dat door ProRail goedgekeurd is als funderingswapening. Op de minder draagkrachtige ondergrond wordt het door Tensar, speciaal voor funderingsmateriaal met een grote diameter ontwikkelde TX190L-GN aangebracht. De combinatie van Tensar TriAx geogrid en TenCate Polyfelt TS65 vlies wordt door Tensar samengebracht tot een geocomposiet voor een ideaal gescheiden mechanische gestabiliseerde ballast-laag.