De Twentekanalen zijn een belangrijke logistieke schakel voor het vervoer van goederen over water naar de havens van Almelo, Hengelo en Enschede. Naar verwachting neemt het transport over de Twentekanalen in de toekomst verder toe. Rijkswaterstaat gaf opdracht het kanaal te verruimen zodat grotere en zwaarder beladen schepen vlotter en veiliger kunnen varen op de Twentekanalen. Ook de havens worden door de verruiming beter bereikbaar. Dit is een stimulans voor de regionale economie en werkgelegenheid, maar ook aan de natuur wordt gedacht.
Kanaaloevers afdichten als bescherming tegen kwel
Door peilverschil tussen water in het kanaal en het grondwater achter de dijk kan kwel ontstaan. Dit is water dat onder de dijk door sijpelt en vanuit de bodem omhoog komt. Dit is een normaal fenomeen, maar wordt wel aangepakt om ervoor te zorgen dat men achter de dijk te allen tijde de voeten droog houdt. Door een waterwerende liner in het talud aan te brengen kan het water niet meer vanuit het kanaal onder de dijk komen.
Samenwerking tussen opdrachtgever, leverancier, fabrikant en aannemer
In de tenderfase ontwikkelden Joosten Kunststoffen, TenCate Geosynthetics en de combinatie Van Oord-Hakkers-Beens gezamenlijk een project specifieke maatwerkoplossing: FRX-composiet oftewel liner.
Door deze speciale liner in het talud te installeren, wordt de kwelgang dusdanig verlengd dat het naastgelegen gebied en dus het grondwater niet meer wordt bereikt. TenCate FRX is een HDPE-versterkt membraan met een geïntegreerde bescherming tegen beschadiging door het stortsteen. Het Nicolon membraan met het Polyfelt vlies zijn in de fabriek van TenCate Geosynthetics in Hengelo geconfectioneerd tot een composiet.
Op de projectlocatie zijn praktijk proeven uitgevoerd waarbij de uiteindelijke werkmethode is nagebootst. De aannemerscombinatie heeft vervolgens een geautomatiseerd legframe ontworpen om de maatwerk rollen efficiënt te verwerken op locatie.
Natuurvriendelijke oevers
Voorheen hadden dieren, zoals reeën, dassen en bunzingen, die per ongeluk in het kanaal terecht kwamen of het kanaal over wilde steken geen mogelijkheden om er zelfstandig uit te klimmen. Door de stenen op de liner aan te brengen hebben de dieren nu voldoende grip op de ondergrond om zelf het water weer uit te komen.
In de praktijk
Op een ponton worden de rollen in het legframe, die aan een kraan is bevestigd, gehangen. Na het markeren van de overlap wordt het doek tegen de oever gelegd, met het folie aan de onderzijde. Om wegschuiven tijdens het aanbrengen te voorkomen, wordt het tijdelijk verzwaard met een stalen balk.
Vervolgens rolt het legframe het doek langzaam af en wordt tegelijkertijd stortsteen op de beschermende bovenzijde van vlies aangebracht, om het te fixeren.
De kraan brengt het legframe naar de bodem en rolt het doek verder af. Op basis van GPS-coördinaten wordt het doek automatisch afgesneden op de juiste lengte.
De verwachtte levensduur van het TenCate FRX composiet is 100 jaar.