In opdracht van de provincie Groningen reconstrueert Koninklijke Sjouke Dijkstra de N995 tussen Bedum en Onderdendam. Tijdens het groot onderhoud is over een afstand van ruim twee kilometer het asfalt vervangen en de fundering verbreed en verstevigd. Zo is de intensief gebruikte historische route langs het Boterdiep weer bestand tegen het dagelijkse (vracht)verkeer.
Reduceren laagbouw noodzakelijk
Doordat de weg dicht langs de waterkant ligt en men op oude restanten van de weg uit de jaren ’50 stuitte, bleek het noodzakelijk de laagopbouw van de fundering te reduceren.
Geolon HMi-5 versterkt fundering
Na het frezen van het oude asfalt en het egaliseren van de ondergrond is Geolon HMi-5 van TenCate Geosythetics geïnstalleerd, waarover een laag menggranulaat is aangebracht. Door de randen van het doek om te slaan wordt het steenslag opgesloten en vormt het geheel een compacte, maar stevige fundering voor de verdere wegopbouw.
Eigenschappen
Het herkenbare zwart-wit gestreepte TenCate Geolon HMi-5 is samengesteld uit polypropyleengarens met de hoogst mogelijke stijfheidsmodulus. Geproduceerd met een speciale weefconstructie leidt dit tot hoge functionele treksterktes bij een uitermate lage rek van 2 tot 5%; uniek voor een geweven geotextiel.